Partnerskab for Børneforskning skal styrke børneforskning på 0-6 årsområdet. Midler bevilliges til at opbygge og styrke forskning der understøtter et godt liv for alle børn, så de får de bedst mulige vilkår for at klare sig videre frem i livet. Forskningsprojekterne skal være til gavn for de børn, det pædagogiske praksisfelt retter sig mod.
Forskningen skal derfor være praksisnær, på et videnskabeligt højt niveau og foregå i et samarbejde mellem minimum ét universitet/forskningsinstitut, én professionshøjskole/pædagogisk uddannelse og én praksisorganisation/kommunalforvaltning/dagtilbud. Der er således lagt op til, at forskningsprojekter udvikles, søges og afvikles sammen i et konsortium.
- Der er i forskningsreserven afsat 50 mio. kr. årligt i en fireårig periode (2021-2025) til at opbygge og styrke den danske børneforskning rettet mod de mindste børn 0-6 år. Som udgangspunkt støttes større forskningsprojekter med budgetter i størrelsesordenen DKK 4-8 mio. inkl. overhead. Herudover kan der søges til drift til kommunal og pædagogisk praksis.
- Det enkelte forskningsprojekt kan bestå af flere delprojekter, som tilsammen bidrager til en fælles problemstilling.
- Det enkelte forskningsprojekt kan indeholde ph.d.-projekter, så der sker en kapacitetsopbygning af børneforskningsfeltet og i pædagoguddannelsen i tilknytning til forskningsprojektet.
- Der opslås 6 ph.d. – stipendier indenfor børneforskning med fokus på praksisrelevant pædagogisk forskning rettet imod de mindste børn (0-6 år), herunder kvalitet i dagtilbud og grundfaglighed i pædagoguddannelsen. Partnerskabet ønsker bredde i metodevalg, og støtter således både projekter, der anvender kvantitative metoder, kvalitative tilgange eller mixed methods.
Partnerskabet lægger vægt på, at der i forskningsprojekterne sker en reel prioritering af praksisrelevans og -nærhed. Partnerskabet ønsker i sit overordnede virke at dække hele aldersspændet 0-6 år.