Det overordnede fokus i projektet Projektet har til formål at udvikle praksisnær viden om forældrefællesskaber i dagtilbud med fokus på social diversitet. Forældre og deres børn kan i de samme dagtilbud gøre sig ret forskellige erfaringer med de praksisser og normer, der er for fællesskaberne. Projektet undersøger forældres forskellige muligheder for at indgå i dagtilbuddets forældrefællesskaber, hvad disse forskelle betyder for dem og deres børn, og hvordan man arbejder pædagogisk med dette. Projektet er baseret på mixed methods, der kombinerer kvalitative og kvantitative tilgange. Projektet er særligt interessant for Projektet bidrager til et samfundsaktuelt forsknings- og praksisfelt om social diversitet i dagtilbud, forældrefællesskaber og betydningen heraf for børneliv. Pædagogers arbejde med fællesskaber er et omfattende arbejde, da det indebærer at håndtere hensyn mellem gruppe og individ. Projektet er især interessant for pædagoger, pædagogiske ledere og pædagogiske konsulenter i forvaltninger, ligesom det også er interessant for pædagogstuderende og undervisere, der uddanner til dagtilbudspraksis. Samarbejdspartnere Projektet er et partnerskab mellem forskere fra Professionshøjskolen UCN, Professionshøjskolen Absalon, Professionshøjskolen VIA, og forskere fra Københavns Universitet, Aalborg Universitet samt pædagoger fra i alt fire dagtilbud i Mariagerfjord Kommune og Holbæk Kommune. Projektes forskere: Projektet ledes i et tæt samarbejde mellem Oline Pedersen (docent, Professionshøjskolen UCN, hovedansøger) og Lene Skytthe Kaarsberg Schmidt (docent, Professionshøjskolen Absalon). Herudover er følgende forskere tilknyttet:
Derudover ansættes to Ph.d.-stipendiater som led i projektet. Forventninger til projektet Vi forventer med projektet at kunne bidrage med viden der kan være anvendelig i praksis i forhold til at arbejde med fællesskaber i forældregrupper med social diversitet, og at understøtte overvejelser og praksisser for, hvad det betyder for børnene. Projektets viden vil via en række formidlings- og publiceringskanaler være rettet til dagtilbudsfeltet, pædagoguddannelsen såvel som forskning nationalt og internationalt. |