Ungdomspædagogisk Transformativt Arbejde (UTA) - overskridelse af etnisk andetgørelse


Det overordnede fokus i projektet

UTA-projektet undersøger, hvordan fællesskabelse kan bidrage til at overskride etnisk andetgørelse og diskrimination i ungdoms- og fritidspædagogisk praksis. Med et fokus på samskabende og transformative tilgange har projektet to centrale mål: at udvikle teoretiske begreber om transformativ ungdoms- og fritidspædagogik og at styrke handle- og deltagelsesmuligheder for både unge og professionelle. Gennem praksisudvikling søger projektet at fremme nye former for kollektiv transformativ agens, der kan styrke fællesskaber og modarbejde diskrimination.

National og international forskning viser, at mange unge med anden etnisk baggrund oplever diskrimination, som påvirker deres trivsel og deltagelse i sociale fællesskaber. Projektet tager fat i denne udfordring ved at undersøge, hvordan æstetisk kreativt arbejde og samskabende processer kan skabe tilhørsforhold og fremme inkluderende praksisser i fritids- og ungdomsarbejdet.

Det er særligt interessant for

Projektets viden og praksisudvikling er særligt relevant for professionelle, der arbejder med unge i fritids- og ungdomspædagogiske sammenhænge, som pædagoger, ungemedarbejdere, socialarbejdere og lærere, der ønsker at udvikle inkluderende og transformative praksisser. Det henvender sig også til forskere og studerende inden for pædagogik, pædagogisk psykologi, sociologi og professionsuddannelser, der er engageret i teori og pædagogisk praksis i form af fællesskabelse, læring gennem deltagelse i æstetisk kreativt ’fælles tredje’ og social retfærdighed.

Projektets samarbejdspartnere

Projektet er et samarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet, Københavns Professionshøjskole, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og praksisaktører CampU, Fritidsbutikken og Ungeværket Smedetoften.

Lokalt og på tværs af universitet og professionshøjskoler inddrages engagerede studerende, lokale aktører og interessenter fra Vollsmose og ungeværker i København, praksisaktører der arbejder tæt sammen med unge i deres daglige pædagogiske praksis.

Projektets forskere:

  • Üzeyir Tireli, ph.d., lektor, Københavns Professionshøjskole, Institut for Pædagoguddannelse
  • Morten Kromann Nielsen, ph.d., lektor, UCL, Anvendt Velfærdsforskning, forskningsprogrammet inklusion og hverdagsliv.
  • Gry Tybjerg, ph.d., lektor, UCL, Anvendt Velfærdsforskning, leder forskningsprogrammet inklusion og hverdagsliv.
  • Aisha Thorsen, Kunstnerisk leder i Unikke stemmer, Cand. Pæd. i Pædagogisk Sociologi, forskningsassistent, DPU, Århus Universitet
  • Line Lerche Mørck, Professor i Pædagogisk Psykologi, DPU, Århus Universitet (bevillingsmodtager og projektets forskningsleder)

Forventninger til projektet

Vi forventer at bidrage til at skabe nye, transformative tilgange til inklusion og fællesskab. Projektets viden om transformativ pædagogik formidles på kreative måder gennem såkaldt artsbaseret og case-baseret forskning, og ved at udvikle en praksisforankret deltagerorienteret tilgang til praksisudvikling af fritidspædagogisk praksis. Gennem samskabende og æstetisk kreative aktiviteter vil projektet styrke både unges og pædagogiske medarbejderes deltagelsesmuligheder og handlekraft. På længere sigt håber vi, at de udviklede praksisformer vil kunne overskride etnisk andetgørelse og diskrimination, hvilket vil fremme unges trivsel og sociale integration. Ved at samskabe forskning og praksisudvikling sammen med aktører som CampU, Fritidsbutikken og UngeVærket Smedetoften, forventes projektet at forankre traditionen med fællesskabelse – der både involverer professionelle og unge. Endvidere vil de teoretiske og praktiske indsigter, som opstår gennem projektet, kunne anvendes til at inspirere og informere beslutningstagere, kommuner og organisationer, der arbejder med mangfoldighed, inklusion og social retfærdighed. På den måde vil projektet kunne bidrage til udviklingen af pædagogiske metoder og politiske løsninger, der modarbejder diskrimination og fremmer positive, inkluderende fællesskaber på tværs af samfundet.