Det overordnede fokus i projektet Projektet undersøger ulighed i børnelivet knyttet til betingelser for deltagelse i institutionslivets fællesskaber og peger på, hvordan pædagogisk faglighed kan bidrage til at overskride ulighed i vuggestue og børnehave. Børns muligheder for deltagelse og adgang til sociale ressourcer i deres institutionelle fællesskaber er helt centrale for deres trivsel, udvikling og læring. Vi ved, at disse muligheder ikke er lige fordelt, samt at ulighedsskabende processer fører til udsatte positioner i børnelivet. Vi ved dog ikke nok om, hvad disse processer hænger sammen med, og hvordan vi kan arbejde fagligt med dem. Projektstruktur Projektet er organiseret indenfor en praksisforskningstradition, hvor forskerne arbejder tæt sammen med pædagogisk personale og praktikstuderende samt med kommunernes forvaltninger og PPR. Metodisk foretages intensivt feltarbejde i hverdagslivet og institutionelle betingelser for den pædagogiske praksis udforskes gennem analyser af eksisterende data og survey. Der etableres lokale forskningsfællesskaber mellem praktikere og forskere, hvor projektets empiri og fund drøftes og gensidige læreprocesser muliggøres. Det er særligt interessant for Projektets tværgående sigte gør det relevant for en bred vifte af aktører på børneområdet - særligt for pædagogisk personale og ledelse, men også for centrale aktører og beslutningstagere i forvaltning, PPR og den kommunalpolitiske ledelse. Projektets resultater er desuden helt centrale for professionsbachelor- og kandidatstuderende, der uddanner sig til at arbejde forskellige steder i feltet. Projektets samarbejdspartnere Projektet er forankret i et partnerskab mellem forskere fra Roskilde Universitet, Københavns Professionshøjskole, VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd samt forskellige daginstitutioner, der arbejder med ulighedsproblematikker i Køge, Københavns og Holbæk Kommune. Projektets forskere
Forventninger til projektet Dette projekt vil åbne ’ulighedens sorte boks’ og udforske børns perspektiver og samspil i hverdagslivet, de voksnes samarbejde om børn, samt de institutionelle betingelser, der har betydning for børns (ulige) deltagelsesmuligheder i hverdagslivet. Projektet udforsker børns deltagelsesbetingelser på tværs af vuggestue og børnehave fra både børns, pædagogers og lederes perspektiver, samt hvordan forskellige kommunale organiseringer har betydning for arbejdet med at skabe deltagelsesmuligheder. Derigennem vil vi skabe viden om, hvordan pædagogisk faglighed i relation til børns deltagelsesmuligheder kan styrkes og sættes på begreb, så den kan bidrage til et bedre børneliv for alle børn. |