En sanselig og legende sprogpædagogik


Det overordnede fokus i projektet

Formålet med projektet er at udforske og udvikle sanselige og legende tilgange til sprogpædagogik, der fremmer børns deltagelsesmuligheder og lyst til at udtrykke sig. Projektet samtænker legeforskning med nyere sprogpædagogisk forskning, der forstår sprog forstås som en social og sanselig praksis, hvor følelser, lyd, kreativitet, krop, æstetik og bevægelse indgår. Det betyder, at børns sprogudvikling foregår i tæt samspil med de materielle omgivelser og de sociale fællesskaber, børn indgår i.

Gennem samarbejde med institutioner, som prioriterer hhv. leg, sanselighed, natur og sproglig kreativitet skaber vi viden om, hvordan disse praksisser fremmer børns sproglige deltagelsesmuligheder. På pædagoguddannelsen vil undervisere på tværs af kreative, æstetiske fag og sprogpædagogik arbejde med at forankre viden om legende og sanselige tilgange til sprogpædagogik i både grund- og efteruddannelse.

Det er særligt interessant for

Projektet er særligt interessant for forvaltninger, ledere, undervisere på pædagoguddannelser, pædagoger og pædagogstuderende, der ønsker at udvikle nye forståelser af sprogpædagogisk arbejde, hvor leg og børns lyst til at deltage er i fokus.

Projektets samarbejdspartnere

Projektet gennemføres i samarbejde mellem forskere fra RUC, DPU og VIA, daginstitutioner og førskoleinitiativer i tre kommuner i Øst- og Vestdanmark og pædagoguddannelsen i Holstebro.

Projektets forskere:

  • Annegrethe Ahrenkiel - RUC (lektor og projektleder)
  • Unavngiven ph.d.-studerende - RUC.
  • Helle Pia Laursen - DPU, Aarhus Universitet (lektor)
  • Lars Holm - DPU, Aarhus Universitet (lektor)
  • Unanvgiven Postdoc
  • Stine Eliasson - DPU, Aarhus Universitet (ph.d.- studerende)
  • Line Møller Daugaard – VIA UC (Docent)
  • Undervisere fra pædagoguddannelsen – VIA UC

Forventninger til projektet

Vi vil bidrage til at udvide forståelsen af, hvad sprog er, og hvordan børn udvikler deres sprog. Projektet vil pege på sprogpædagogiske muligheder i en bredt vifte af aktiviteter gennem en institutionshverdag. Gennem udgivelse af en lærebog og visuelt materiale vil vi inspirere til nye sansende og legende tilgange til sprogpædagogik.