Dialog gør forskning til virkelighed
Der er langt fra forskning til pædagogik i børnehøjde. Det var konklusionen på Partnerskab for børneforsknings to forårsseminarer på Roskilde Universitet og VIA University College. Her mødtes pædagogiske praktikere og forskere for at udvikle deres samarbejde. Det kræver god dialog, bedre formidling og realistiske forventninger.
Der er langt fra forskning til pædagogik i børnehøjde. Det var konklusionen på Partnerskab for Børneforsknings to forårsseminarer på Roskilde Universitet og VIA University College. Her mødtes pædagogiske praktikere og forskere for at udvikle deres samarbejde. Det kræver god dialog, bedre formidling og realistiske forventninger.
Flyverdragter skal på og af, hænder vaskes, madpakker spises, lege aktiveres. Der skal trøstes, læses og grines. Der skal læres, evalueres og ringes efter forældre når næsen løber eller rutsjebanen gav en bule i panden. Den pædagogiske virkelighed er varieret og travl.
Der er ofte langt fra forskning til daglig praksis. For midt i ræset, skal den nye forskning omsættes til virkelighed. Når fire børn græder, kan det nemlig være svært ikke at falde tilbage på etableret pædagogisk praksis.
Ligeledes, er det ikke en lige landevej fra praksis til forskning. For hvordan får forskerne de rigtige input til deres forskning?
Pædagogisk forskning og praksis bør arbejde tæt sammen. De løfter hinanden. Det ved både forskere og praktikere. Derfor er det vigtigt at åbne en bedre dialog. Det var en af hovedpointerne, da Partnerskab for Børneforskning samlede forskere og pædagogiske praktikere til to seminarer for at tale om, hvordan forskning bedre kan bruges i hverdagen.
Forskning tager tid
Tid kan være svær at finde i en travl hverdag. Store forskningsprojekter tager ofte flere år. Der ligger udfordringen. Dennis Danielsen, som er dagtilbudschef i Frederiksberg Kommune, forklarede på seminaret ”Det er udfordrende at forskning ikke giver værdi til praksis med det samme. Vi har ikke altid rammerne og tiden til for eksempel at frikøbe personale til at deltage i forskningsprojekter.”
Samtidig er det afgørende at lave forskning, som praksis oplever, at de kan bruge til noget. Det siger Agi Csonka, som er forperson i Partnerskab for Børneforskning.
”Forskerne skal arbejde med det, som rører sig. Udfordringen er at få det til at ske. Det er derfor vi i Partnerskab for Børneforskning er så fokuseret på, at forskningsprojekter skal ske i parløb mellem praksis og forskning, også i udviklingsfasen, hvor forskningsspørgsmålene først skal formuleres” siger hun.
Nye pædagoger skal uddannes i ny forskning
På de pædagogiske uddannelser kan ny forskning følge de nye praktikere med ud i virkeligheden. Derfor er det også vigtigt, at forskningen kan oversættes til undervisning, påpegede Janne Hedegaard Hansen. Hun er leder af Pædagoguddannelsen Forskning og Udvikling på Københavns Professionshøjskole og forklarede ”Vi skal huske at undervise i, hvad der rent faktisk virker, og måske også forske i uddannelsen af pædagoger, så vi får flere og mere mangfoldige undervisningsmetoder”.
Men at formidle til studerende stiller også krav til forskningen, mener hun. ”Det er vigtigt at forskningen kan formidles til de studerende”. Derfor mener Janne Hedegaard Hansen at det er vigtigt at forskningen kan oversættes til undervisning, som de studerende får udbytte af.
Forperson Agi Csonka mener, at seminarerne viser, at en vigtig del af samarbejdet allerede er på plads ”Vi kan både se, høre og mærke interessen for den pædagogiske forskning og for stærke samarbejder i projekterne”. Hun oplever, at der er interesse fra alle kanter. Både når det gælder pædagogisk forskning og for et stærkt samarbejde. Derfor er hun også optimistisk og fortæller ” Rom blev ikke bygget på en dag, men i Partnerskab for Børneforskning fortsætter vi arbejdet med at forene forskning og praksis”
Faktaboks: Forskningssamarbejde i Partnerskab for Børneforskning
Partnerskab for Børneforskning fokuserer på det komplekse samspil mellem forskning, uddannelse og praksis på primært 0-6 årsområdet. Gennem arrangementer, dialoger og forskningsprojekter, hvor samarbejde er et obligatorisk nøgleelement, er målet at opbygge vidensdeling og udvikling på tværs af det pædagogiske felt, fra forsker over uddannelse til praksis. Det er et krav, at forskningsprojekter støttet af Partnerskab for Børneforskning lever op til både praksisrelevans og et højt videnskabeligt niveau. Ambitionen er at skabe et bedre børneliv i daginstitutionerne. Se de senest støttede projekter her.